Asuntokaupat eivät suju aina ilman harmillisia yllätyksiä. Kauppojen seurauksena oikeudessa puidaan pitkiäkin asunto- tai kiinteistökauppariita-asioita, joihin on päädytty kaupan kohteesta myöhemmin – jopa vuosien kuluttua kaupan tekemisestä – löytyneiden virheiden seurauksena. Tällaisia ovat esimerkiksi kosteusvauriot. Turkulainen Asianajotoimisto Joni Brander on apunasi, kun tarvitset lainopillista apua asuntokauppoihin liittyen. Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi!
Yleisimpiä syitä asunto- tai kiinteistökauppariitaan
-
Kosteusvaurio: Esimerkiksi saunatiloissa, pesutiloissa, salaojituksissa tai ulkopuolisissa vesieristyksissä havaittu kosteusvaurio.
-
Lämmöneristysvirhe: Rakennuksessa olevissa lämmöneristyksissä on virheitä.
-
Huono työn laatu: Laatuvirheisiin voidaan törmätä erityisesti kohteissa, joissa ei ole käytetty ammattirakentajaa.
-
Virheellinen korjaus: Myyjän tai edellisen omistajan tekemä virheellinen remontti, jota asunto-osakeyhtiö ei suostu korjaamaan.
-
Tulevista korjauksista vaikeneminen: Myyjä ei ole kertonut, mikäli kohteessa on odotettavissa korjauksia.
Ongelmat syntyvät nimenomaan siitä syystä, että kaupan kohteeseen ei ole tutustuttu riittävän huolellisesti ennen kaupan tekemistä, myyjä ei ole kertonut kaikkea kaupan kohteesta tai kohteessa on niin sanottu salainen virhe. Virheisiin voidaan kuitenkin varautua ennen kaupan tekemistä. Seuraavassa kerromme, millaisia toimia ostaja voi tehdä etukäteen.
Muistilista ennen kaupan solmimista
-
Huomioi, kuinka paljon myyjä tarjoaa tarkempia tietoja rakennuksesta; kuten sen iästä, rakennusmateriaaleista jne.
-
Kiinnitä huomiota kauppakirjan ehtoihin mm. siten, että liitteenä tulisi olla yksityiskohtainen tarkastuslista.
-
Jos kohteen kauppaamista hoitaa välittäjä, jonka vastaukset ostajan kyselyihin ovat epämääräisiä tai puutteellisia, kannattaa ottaa suoraan yhteyttä myyjään.
-
Suulliset keskustelut on hyvä dokumentoida paperille koskien kaupan kohdetta.
-
Teetä kuntotarkastus asiantuntijalla, ja analysoi tulokset yhdessä tarkastajan ja myyjän kanssa.
-
Hanki asianajaja avuksi kaupantekoon, kauppakirjan laadintaan (mikäli välittäjä ei kauppakirjaa tee) ja tarkastamiseen.
-
Hanki kotivakuutus jo ennen kaupan tekemistä.
Mitä tehdä, jos virhe havaitaan kaupanteon jälkeen?
Dokumentoi virhe ja reklamoi siitä heti myyjälle. Virheestä on reklamoitava mahdollisimman nopeasti, viimeistään 4–5 kuukauden kuluttua sen havaitsemisesta, vaikkakin myyjän vastuuaika on kiinteistönkaupassa viisi vuotta ja asunto-osakekaupassa kaksi vuotta. Jos reklamaatiota ei tehdä kohtuullisessa ajassa, voi ostaja menettää oikeutensa esittää vaatimuksia virheen johdosta. Ota myös heti yhteyttä asianajajaamme, jotta reklamaatio tulee tehdyksi oikein.
Virheestä aiheutuvat taloudelliset menetykset ja muiden kustannusten korvaaminen
Ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai vahingonkorvausta, joskus molempia. Toisinaan kyseeseen voi tulla jopa kaupan purkaminen. Virheen on oltava kuitenkin sillä tavoin merkittävä, että se olisi vaikuttanut kaupan solmimiseen tai kaupan ehtoihin, jos virhe olisi ollut tiedossa jo ennen kaupan tekoa.
Oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön mukaan virheen korjauskustannusten olisi oltava vähintään n. 3–4 % kauppahinnasta, jotta myyjä olisi korvausvelvollinen. Tilanne arvioidaan aina kuitenkin tapauskohtaisesti.
Oikeusturvavakuutus kattaa tavallisesti oman asiamiehen palkkion sekä muita kustannuksia asunto- ja kiinteistönkauppariidoissa, kun riidan kohteena on oma vakituinen asunto tai omassa käytössä oleva vapaa-ajan asunto.